In een eerder artikel legden wij uit wat het verschil was tussen technisch total loss en economisch total loss. In beide gevallen is het niet mogelijk of verantwoord om de auto te repareren. Wij leggen uit hoe het zit met de dag- en restwaarde.
Dagwaarde
Een expert verklaart de auto total loss en bepaalt tevens de dagwaarde. Het bedrag moet overeen komen met de prijs die voor een vergelijkbare auto betaald moet worden. Bij het vaststellen van de dagwaarde wordt gekeken naar: hoe oud de auto is, kilometerstand, staat van onderhoud en gangbaarheid van het automerk en -type. Vooral wanneer het gaat om een wat oudere auto is het belangrijk om de expert te voorzien van volledige informatie wat betreft het onderhoud dat aan de auto gepleegd is.
Gaat het om een nieuwe auto die casco of all-risk verzekerd is? Dan kan het zijn dat de dagwaarde wordt bepaald volgens de berekening die in de polisvoorwaarden is vermeld.
Restwaarde
De restwaarde van een auto wordt vastgesteld nadat een aantal opkopers een bod heeft gedaan op de beschadigde auto. Deze opkopers worden door de expert ingeschakeld.
Expertise
De schade wordt vastgelegd in een expertiserapport. De expert is in dienst van een onafhankelijk expertisebureau of van de verzekeraar.
Als de expert de auto technisch total loss verklaart, moet de afstand worden gedaan van de auto en zal het chassisnummer van de auto vernietigd worden. De eigenaar van de auto ontvangt dan een vrijwaringsbewijs. Hiermee kan de verzekering worden beëindigd.
Wanneer de auto economisch total loss is, kun je ervoor kiezen om met de auto te blijven rijden. Ook gedeeltelijk repareren behoort tot de opties. Dat kan worden betaald met het bedrag dat je ontvangt (dagwaarde verminderd met de restwaarde). Afstand van de auto doen is ook mogelijk. Door hem te verkopen aan de opkoper met het hoogste bod of in te ruilen bij aankoop van een nieuwe auto.