Zou u in een zelfrijdende auto rondgereden willen worden? Deze week startte de autobeurs IAA in Frankfurt over de voertuigen van de toekomst. Tijdens deze beurs ontmoette Minister Schultz andere Europese Ministers over hoe de wetgeving en infrastructuur aangepast dient te worden zodat we over een aantal jaar echt niet meer zelf hoeven te sturen.
2030 of later…
Er wordt nu volop getest met auto’s die volledig zelfstandig een autorit kunnen afleggen, terwijl de passagier achterover leunt. Fabrikanten zijn ervan overtuigd dat hun zelfrijdende auto’s in 2020 klaar zijn, maar is de wereld er dan ook klaar voor? Er zijn ook voorspellingen dat de zelfrijdende auto pas in 2030 of later voor het grote publiek beschikbaar zal zijn.
Waarom duurt het zo lang?
Een van de belangrijkste obstakels is de aansprakelijkheid. Een ander probleem is wet- en regelgeving. In veel landen is volledig geautomatiseerd autorijden bij wet verboden. De Europese Ministers zijn nu dus aan het praten over hoe de regelgeving in heel Europa hetzelfde kan worden gemaakt, zodat u straks niet in elk land met andere wetten te maken krijgt.
Veilig en efficiënt
Vandaag de dag zijn negen op de tien ongevallen het gevolg van onoplettend gedrag van de automobilist. Verder zouden de nieuwe auto’s de filedruk kunnen verminderen, doordat ze dichter op elkaar kunnen rijden. Daarnaast verbruiken ze minder brandstof, omdat er minder geremd en gas hoeft te worden gegeven. Dat maakt het ook nog eens goed voor het milieu.
De consument
Nederlandse automobilisten zijn niet heel enthousiast over het idee van een autonome auto, blijkt uit onderzoek van KPMG. Slechts twintig procent van de ondervraagde automobilisten wil best een zelfrijdende auto, maar alleen als die nieuwe auto goedkoper én veiliger is.
Toch is de vooruitgang niet te stoppen, want inmiddels zijn zo’n beetje alle automerken bezig met het ontwikkelen van de zelfrijdende auto. Nadat Google in 2014 zijn eerste zelfrijdende auto toonde, zijn andere bedrijven aangehaakt. Zo maakte Samsung onlangs bekend 300 miljoen dollar uit te trekken voor investeringen in technologie voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf kocht eerder al audiobedrijf en auto-onderdelenmaker Harman voor 8 miljard dollar.