Elektrisch rijden wordt gezien als de oplossing voor een schonere toekomst. Echter blijkt uit recente berekeningen, zoals in de jongste Elektrische Rijden Monitor van de ANWB, dat een elektrische auto in veel gevallen duurder is dan een benzine auto. Dit komt vooral door de hoge prijzen van elektrische auto’s, dure stroom, enorme afschrijving en de motorrijtuigenbelasting die vanaf 2025 ook voor elektrische auto’s geldt.
De subsidies en kortingen worden flink verlaagd
Elektrische auto’s hadden altijd al een hoge aanschafprijs. Hoewel de kosten van batterijen zijn gedaald, zijn elektrische auto’s nog steeds duurder dan benzineauto’s. Nu blijkt ook dat de subsidies en kortingen flink zijn verlaagd. Eerst kregen kopers meer geld terug bij de aankoop van een elektrische auto. De overheid bouwt ook de korting op de motorrijtuigenbelasting snel af. Vanaf 2025 betalen eigenaren al een kwart van het normale tarief, en in 2026 zelfs 75 procent. Dit maakt de kosten voor elektrische auto’s hoger, omdat ze door hun zware batterijen meer wegen en dus meer belasting moeten betalen.
Stroom is duurder geworden
Een andere reden waarom elektrisch rijden duurder is dan op benzine, is omdat de kosten van opladen een probleem vormen. De prijs van stroom is de laatste tijd flink gestegen, vooral door de energiecrisis. Dit maakt opladen duurder, zeker bij openbare laadpalen. Voor mensen zonder eigen laadpunt aan huis is dit een extra nadeel. Een benzineauto kan vaak goedkoper worden volgetankt bij een voordelig tankstation, terwijl opladen bij een publieke laadpaal juist meer geld kost. Volgens de ANWB kost één kilometer in een elektrische auto nu gemiddeld 76 cent, terwijl rijden op benzine 9 cent goedkoper is.
Onderhoud en restwaarde
Elektrische auto’s zijn in onderhoud vaak goedkoper, omdat ze minder bewegende onderdelen hebben. Toch kunnen reparaties duur zijn, vooral als er iets aan de batterij kapotgaat. Daarnaast is de afschrijving enorm. Een elektrische auto schrijft veel sneller af dan verwacht. Zo is een Tesla Model 3, die vier jaar geleden nog 51.000 euro kostte, nu nog maar 20.000 euro waard.
Minder mensen maken de overstap
Door de hogere kosten kiezen veel mensen ervoor om nog niet over te stappen naar elektrisch rijden. Dit is slecht voor het plan om in Nederland minder CO2 uit te stoten en het wagenpark groener te maken. ANWB-directeur Marga de Jager waarschuwt dat de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark hierdoor stokt. Ze benadrukt dat de overheid de overstap aantrekkelijker moet maken, bijvoorbeeld door meer steunmaatregelen en lagere belastingen.
Wie profiteert nog wel?
Elektrisch rijden is overigens niet altijd duurder. Mensen die zonnepanelen hebben en thuis kunnen opladen, zijn nog steeds voordeliger uit. Ook komen er steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt. Toch blijft het voor veel Nederlanders een flinke investering die nu niet aantrekkelijk genoeg is.
Heeft jouw elektrische auto onderhoud of schade? Neem dan contact met ons op! Bij autoschade John de Groot bieden wij ook professionele service en reparatie voor elektrische auto’s.