Vandaag gaat Europa naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. De basis voor de Europese Unie mag dan al in 1958 zijn gelegd, wat betreft stimulering van elektrische auto’s is er in Europa vooralsnog weinig eenheid te bespeuren.
Financieel voordeel
In bijna heel Europa krijgt u financieel voordeel wanneer u een al dan niet deels elektrische auto koopt of leaset, zo blijkt uit een overzicht dat brancheorganisatie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) samenstelde. De mate van en de manier waarop verschillen echter sterk per land. Het zijn vooral de grotere en rijkere lidstaten waar met serieuze kortingen en vrijstellingen wordt gestrooid. Waar wij emissievrije auto’s vrijstellen van Bpm en houderschapsbelasting en de bijtelling beperken tot 4%, ligt het in België een beetje aan waar u precies woont. Zo zijn in Vlaanderen EV’s vrijgesteld van luxe- en houderschapsbelasting, maar moet u in Brussel en Wallonië genoegen nemen met een korting daarop. Frankrijk biedt zijn departementen de vrijheid om de aanschafbelasting op alternatief aangedreven auto’s (dus bijvoorbeeld ook cng of lpg) te korten. De bijtelling daar wordt onder de 20 g/km gekort. Duitsland lokt met vrijstelling van gebruiksbelasting, een aanschafpremie en korting op de bijtelling en Engeland heeft met een vrijstelling van aanschaf- en gebruiksbelasting, bijtellingskorting en aanschafpremie een compleet stimuleringspakket.
Oostbloklanden
Een stuk minder actief op dit gebied zijn met name de voormalige Oostbloklanden en in die landen blijft het dan ook vooralsnog rustig aan de – voor zover aanwezige – laadpalen. In Bulgarije wordt u met een EV alleen vrijgesteld van wegenbelasting, terwijl Litouwen, Estland en Kroatië elektrische auto’s eerder behandelen als die met verbrandingsmotor, aldus ACEA.